تکست میکر


اولین و تنها مرجع تکست و بیت فارسی

آموزش تکست نویسی(لحن ترانه)


آموزش تکست نویسی(لحن ترانه)

در بخش سوم آموزش تکست نویسی(بعد محتوایی) آموختیم که چگونه سوژه یابی کنیم و سپس در ارتباط با سوژه ی مورد نظر محتوای خام تولید کنیم.در این بخش از آموزش تکست نویسی قصد داریم در رابطه با لحن و جنس کلمات به کاررفته در محتوای ترانه صحبت کنیم.

لحن و جنس کلمات ترانه

در بخش دوم آموزش تکست نویسی(بعد محتوایی) توضیح دادیم که محتواها از نظر سبک موسیقی باکلام به دسته های متنوعی تقسیم بندی می شوند. حال میخواهیم این بحث را بازتر کنیم و توضیح دهیم که برای هر سبک موزیک باکلام چه لحن و چه جنس کلماتی مناسب تر است یا به عبارتی با انواع ساختار سبکی آشنا شویم. لحن در ترانه مثل لباس برای انسان است که شخصیت ترانه را به نمایش می گذارد.

انواع لحن ترانه

اگر بخواهیم انواع لحن برای ترانه را برشمریم حدودا شامل موارد زیر است :

  • لحن فاخر که کلمات تا حد زیادی ادبی است. ترانه سرا در ابراز احساسات چندان راحت نیست و گویا نمی تواند هر کلمه ای را به آسانی به کار ببرد کلمات اصیل و پیچیده و مفاهیم دور است و مستقیم به چیزی اشاره نمی شود.  نوشته به فارسی معیار نزدیک است.کاربرد این لحن بیشتر در سبک سنتی و پاپ سنتی، شعر شاعران مطرح قدیمی و همچنین در گونه ای رپ دلنوشت و اعتراضی است که مخاطب به سادگی منظور خواننده را درک نمی کند.
  • لحن عامیانه که جنس کلمات و مفاهیم همه فهم است و تقریبا تمام افراد جامعه می توانند با آن ارتباط برقرار کنند.این لحن بیشتر برای سبک رپ اجتماعی مناسب است. همچنین برای ترانه های پاپ یا آر اند بی که ملایم است یا خیلی عاشقانه نیست و می خواهد احساس یا گلایه ای را به سادگی بیان کند به کار می رود. این سبک برای هنرمندانی که قصد دارند ممیزی ها را در کار خود رعایت کنند نیز مناسب است.
  • لحن عاشقانه که در آن قدری از واژه ها و اصطلاحات فانتزی و اغراق آمیز استفاده می شود و به کار جلوه عاطفی و ستایشی می دهد. همچنین این نوع لحن بسیار صمیمی به ستایش معشوق یا ابراز غم می پردازد. در عین حال زیادی عامیانه نیست. لحن عاشقانه ۹۰ درصد موسیقی پاپ ایرانی را به خود اختصاص  می دهد.
  • لحن کوچه بازاری که اصطلاحات و کلمات آن بشتر برای افراد فرودست جامعه مانند کاسب ها، اراذل اوباش،بچه های پایین شهر قابل درک است. جایگاه آن بیشتر در سبک هیپ هاپ، دلنوشت،دیس لاو، گنگ و حتی گاهی نوع موسیقی پاپ خیابانی و محلی است. نمونه ای از آن در موسیقی کاباره ای ایران قدیم نیز به چشم می‌خورد.
  • لحن گنگستری که در آن واژه ها و اصطلاحات بخصوص مرتبط با مواد مخدر، پارتی، درگیری های خیابانی به کار می رود و شاید برای یک سری افراد قابل درک نباشد. همچنین در این سبک بددهنی و فحاشی به وفور دیده می شود و تابع هیچ گونه ممیزی نیست و آرتیست به راحتی هرچه را بخواهد عنوان می‌کند.
  • لحن لاکچری که در آن کلمات و اصطلاحات High class یا به اصطلاح شیک و بالاشهری استفاده می‌شود. این لحن در موزیک های گنگ بچه پولدارها و ایرانی های مقیم خارج و همچنین موسیقی سبک پارتی و خوش گذرانی شنیده می شود.
  • لحن ترکیبی یا آزاد که میتواند ترکیبی از دو یا چند لحن با یکدیگر باشد ولحن جدیدی خلق کند.

تمرین شما در این قسمت اینه که برای هر لحن کلماتی که مناسب اون لحن باشه پیدا کنید و تو دفترچتون یادداشت کنید. می تونید سری به آهنگ ها هم بزنید و کلماتشون رو استخراج کنید و ببینید مربوط به کدوم لحنه. برای ادامه آموزش ها با ما همراه باشد.

متن از : سینا ستاری

پیج اینستاگرام سینا ستاری :

sinasattari.original

تکست میکر

تکست میکر فعالیت خود را از سال 1393 آغاز نموده و در حوزه آهنگسازی و ترانه سرایی در تمامی سبک ها فعالیت میکند

ربات بازی مافیا

فقط و فقط جهت پخش سراسری موزیک خود در سایت ها و کانال های معتبر تماس بگیرید


Using WordPress With Honor
Design : Sina.Sattari
تبلیغات برای دسترسی به بیت مناسب تکست ها و همچنین مطالب خاص وارد کانال تلگرام شوید