تکست میکر


اولین و تنها مرجع تکست و بیت فارسی

آموزش تکست نویسی(بعدمحتوایی) بخش سوم


آموزش تکست نویسی(بعدمحتوایی)

با بخش سوم آموزش تکست نویسی(بعدمحتوایی) در خدمت شما هستیم. در بخش دوم توضیح دادیم که هرنوع محتوایی چه ویژگی هایی دارد و جایگاه هر محتوا در کدام سبک موسیقی است. در رابطه با سبک های موسیقی باکلام در جلسات پیش رو مفصل تر صحبت خواهیم کرد.

در این مطلب قصد داریم تمرین های خلق محتوا را آموزش دهیم و در ادامه محتوای خود را به ترانه تبدیل کنیم.

نقطه ی شروع ماجرا و اولین جرقه همینجاست! چگونه تکست بنویسیم؟ باید تولید محتوا کنیم.چگونه تولید محتوا کنیم؟ باید موضوع یا سوژه‌ی خاصی مد نظرمان باشد. سوژه از کجا پدید میاد؟ باید دغدغه یا احساس خاصی ذهنمان را درگیر کرده باشد. اما اگر موضوع خاصی ذهنمان را درگیر کرد می توانیم الزاما تولید محتوا کنیم؟ نه الزاما چون باید اصول و تکنیک های تولید محتوا را نیز تا حدودی بلد باشیم.

 تمرین سوژه یابی

چند نمونه تمرین برای سوژه یابی وجود دارد که آنها را ذکر می کنیم.

  • الهام گرفتن از یک موزیک ، فیلم تاثیرگذار، خواندن یک کتاب یا رمان،یک سرگذشت واقعی و…
  • تحقیق و تفکر درباره ی یک معضل و مشکل اجتماعی،فرهنگی یا سیاسی و…
  • برانگیخته شدن احساسات در اثر مرور یک خاطره، یک تجربه مانند عشق یا اتفاقات تلخ و شیرین

نکته مهم : یادمان نرود اساس کار ما نوشتن است و نباید به هیچ عنوان بین ما و قلم فاصله بیفتد و هر سوژه ای که پیدا کردیم را باید یک جا یادداشت کنیم تا بعدا که از آن حس و مود جدا شدیم بتوانیم دوباره پروژه را ادامه دهیم. و ترجیح کار براین است که اگر پروژه ای را شروع کردیم زود از آن جدا نشویم و بین کارمان وقفه نیفتد چون واردشدن دوباره به یک حس و حال کار آسانی نیست !

تمرین خام نویسی

بعد از این که سوژه ی مد نظرمان را یافتیم باید ابتدا عنوان ها و زیرموضوعات مرتبط با موضوع اصلی را یادداشت کنیم با این کار مطمئن می شویم که حین نوشتن به تمام مقوله هایی که میخواهیم می پردازیم و چیزی از قلم نمیفتد.

حالا با خیال راحت راجع به هرکدام از عنوان ها که در راستای عنوان و محتوای اصلی ما هستند چند خط می‌نویسیم.

نکته مهم یک: از نوشتن به هیچ وجه نترسید و راحت باشید! کسی قرار نیست این محتوای خام را بخواند این فقط برای خودتان است.

حالا که راجع به هر کدام از عنوان ها و سرتیترها چند خط نوشتیم یک نوشته طولانی مانند یک انشاء یا مقاله در اختیار ماست. تا اینجا شکل اولیه کار دراومده! میریم که سمباده بکشیم بهش رنگ بزنیم تزیینش کنیم تا تبدیل به یه اثر موندگار بشه اما واقعا به این سادگی نیست چون همه اینها طی جلسات و مطالب بعدی مطرح میشه و هرکدام قلق خاصی داره !

تمرین جمله سازی

برای این که بتوانیم در مورد هرکدام از عنوان ها نوشته ی جالبی بنویسیم باید ابتدا فوت وفن جمله سازی را از بر باشیم. برای این منظور در رابطه با موضوع موردنظر هر کلمه ای که به ذهنتان می رسد را یادداشت کنید و سعی کنید با آن کلمه یک جمله مرتبط با موضوع اصلی بسازید.

نکته مهم دو : آموزش ما تا حدودی حالت کلی دارد و اگر حتی در نوشتن جملات و دستور زبان فارسی ضعف دارید باید منتظر دوره صفرتاصد آموزش تکست نویسی باشید. لازم است که برای نوشتن محتوا شما با ارکان جمله مانند فعل، فاعل و مفعول،حرف اضافه مخصوص هر فعل و قاعده های دستوری به خوبی آشنا باشید.علت اصلی این موضوع این است که ممکنه ارکان دستوری نوشته شما در مرحله تبدیل شدن از نثر به نظم (شعر) جابه جا شود و همزمان باید مفهوم خود را از دست ندهد!

نکته مهم سه : اگر نتوانید از نظر دستوری جملات درستی بنویسید محال است که مفاهیم و منظور خود را به درستی به مخاطب منتقل کنید. مخصوصا بعدش که قراره این نوشته ها به نظم( ریتم و قافیه) دربیاد و آرایه های ادبی هم اضافه بشه !

تا اینجای کار قسمتی از مسیر مشخص شده و حتما الان دارید به این فکر میکنید که تمرینات مربوط به سوژه‌یابی و محتوای خام نویسی را شروع کنید. پس شما رو با این تمرینات تنها میذاریم تا مطلب بعدی !

متن از: سینا ستاری

پیج اینستاگرام سینا ستاری:

sinasattari.original

 

 

تکست میکر

تکست میکر فعالیت خود را از سال 1393 آغاز نموده و در حوزه آهنگسازی و ترانه سرایی در تمامی سبک ها فعالیت میکند

ربات بازی مافیا

فقط و فقط جهت پخش سراسری موزیک خود در سایت ها و کانال های معتبر تماس بگیرید


Using WordPress With Honor
Design : Sina.Sattari
تبلیغات برای دسترسی به بیت مناسب تکست ها و همچنین مطالب خاص وارد کانال تلگرام شوید